Δευτέρα 4 Ιουλίου 2011

“Ξεπέταγμα” θεμάτων στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Εντελώς ανεπαρκής η Περιφέρεια για το ρόλο που πρέπει να παίξει




-          Οι θέσεις του ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΑΝΕΜΟΥ στην 8η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου
-          Επισκέψεις Νίκου Χρυσόγελου και Δημήτρη Γρηγοριάδη στο Κέντρο Πρόληψης για τα ναρκωτικά “Ιπποκράτης”, στις φυλακές Κω, στο Νοσοκομείο Κω καθώς και στον χώρο συγκέντρωσης των ανακυκλώσιμων υλικών

“Ξεπέταγμα” θεμάτων στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ν Αιγαίου, απουσία στρατηγικής, προχειρότητα, πρακτικές που δεν έχουν πολιτική συνοχή και δείχνουν να μην έχει καν κατανοηθεί ο ρόλος της εκλεγμένης Περιφέρειας και του Περιφερειακού Συμβουλίου, ιδιαίτερα σε μια εποχή σαν την σημερινή, σύγχυση για το τι σημαίνει πολιτική και δημοκρατική λειτουργία ενός οργάνου όπως είναι το Περιφερειακό Συμβούλιο, επαρκής χρόνος για τους κυβερνητικούς εκπροσώπους για να λένε γενικολογίες αλλά “έλλειψη” χρόνου για πολιτική συζήτηση και τοποθέτηση των Περιφερειακών Συμβούλων, τόσο της πλειοψηφίας όσο και της μειοψηφίας, ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά της 8ης συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου  που πραγματοποιήθηκε στην Κω, το Σάββατο  2 Ιουλίουδήλωσε ο Νίκος Χρυσόγελος, Περιφερειακός Σύμβουλος με τον ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΑΝΕΜΟ, Γραμματέας του Περιφερειακού Συμβουλίου Ν. Αιγαίου. “Πέρα από την πολιτική, όμως, ανεπάρκεια, προκύπτει και σοβαρό θέμα πολιτικής τάξης μια και πολλά σοβαρά θέματα όπως η απόφαση για τις δυο Επιτροπές του Περιφερειακού Συμβουλίου και η εκλογή των μελών τους καθώς και η πολιτική τουριστικής προβολής των νησιών για το διάστημα 2011-2015 αποφασίστηκαν, μετά τις 18.00 η ώρα, και ενώ Περιφερειακοί Σύμβουλοι, μεταξύ των οποίων και εγώ, είχαμε αναχωρήσει για να προλάβουμε την πτήση, με τη διαβεβαίωση του προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου προς εμένα, που είμαι και Γραμματέας του Προεδρείου, ότι με το θέμα που συζητιόνταν εκείνη τη στιγμή τελείωνε και η συνεδρίαση. Με έκπληξη πληροφορήθηκα ότι σε διάστημα μισής ώρας και χωρίς σοβαρή συζήτηση και διάλογο αποφασίστηκαν δύο τόσο σοβαρά θέματα, στρατηγικής σημασίας όταν λίγη μόλις ώρα πιο πριν είχε συμφωνηθεί είτε να γίνει έκτακτη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στις 11 Ιουλίου ή να συζητηθούν τα θέματα αυτά οργανωμένα στο επόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο που είχε στο μεταξύ ψηφιστεί να γίνει στην Νάξο 25 Ιουλίου ή 1 Αυγούστου. Χαρακτηριστικά, είχε συζητηθεί η πιθανότητα διήμερης συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου αν δεν επαρκούσε μια μέρα για να γίνει σοβαρή συζήτηση.”.

Μια τέτοια κατάσταση δείχνει έλλειψη σοβαρότητας στη λειτουργία ενός οργάνου όπως είναι το Περιφερειακό Συμβούλιο και απουσία κατανόησης τόσο του ρόλου του Περιφερειακού Συμβουλίου όσο και της Περιφέρειας. Το θέμα είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό μια και  δεν αφορά μόνο αυτά τα δυο θέματα όσο και τον χειρισμό άλλων θεμάτων όπως είναι η προκήρυξη για 60 προσλήψεις συμβασιούχων 8μήνου (χωρίς στρατηγική και σχεδιασμό), η παθητική στάση της Περιφέρειας σε κρίσιμα για την περιοχή μας θέματα (αύξηση ΦΠΑ, ελλείψεις στην υγεία, κοινωνική πολιτική και ανεργία, προκλητικές ρυθμίσεις για την αλιεία κα), η ασυνέπεια ακόμα και σε σχέση με αποφάσεις που έχουν ληφθεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο, όπως πχ να συζητιούνται στην αρχή κάθε συνεδρίασης θέματα που απασχολούν την περιοχή όπου συνεδριάζει το Περιφερειακό Συμβούλιο. Όμως, μια τέτοια αντιμετώπιση είναι προσβλητική και για το Περιφερειακό Συμβούλιο και για τους  Περιφερειακούς Συμβούλους. Θα παίξει τον ΠΣ το ρόλο που του αντιστοιχεί για ουσιαστική διαβούλευση και διαμόρφωση περιφερειακών πολιτικών για την αντιμετώπιση των κρίσιμων θεμάτων της περιφέρειας ή το μόνο που ενδιαφέρει είναι να επικυρώνονται τυπικά οι εισηγήσεις της Περιφέρειας και οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι να ψηφίζουν ότι «έρχεται» από την πλειοψηφία, σαν να είναι διακοσμητικές γλάστρες; Σε κάθε σχεδόν συνεδρίαση θα μιλάνε για αρκετές ώρες κυβερνητικοί αξιωματούχοι αλλά δεν θα «υπάρχει» χρόνος για τους Περιφερειακούς Συμβούλους, είτε της πλειοψηφίας είτε της μειοψηφίας, για θέματα που απασχολούν τόσο την περιφέρεια συνολικά όσο και κάθε νησί χωριστά;

Για το θέμα της εκλογής Επιτροπών του Περιφερειακού Συμβουλίου είχαμε προτείνει μια στρατηγική που αντιστοιχεί στις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά της Περιφέρειας μας.  Γι' αυτό προτείναμε – με επανειλημμένες επιστολές προς τον Περιφερειάρχη και τους Περιφερειακούς Συμβούλους, με τελευταία αυτή στις 30/6/2011 – να δημιουργηθούν 3 βασικές επιτροπές, που αντιστοιχούν στους 3 πυλώνες για τη βιώσιμη ανάπτυξη στο Ν Αιγαίο: Οικονομική Επιτροπή, Επιτροπή Περιβάλλοντος και Επιτροπή Κοινωνικής Συνοχής και Νησιωτικότητας. Δυστυχώς, το θέμα πέρασε όπως είπαμε στο τέλος, μέσα σε ελάχιστα λεπτά, χωρίς να υπάρχει απάντηση στα επιχειρήματα που είχαμε αναπτύξει. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Τα μεν κοινωνικά θέματα, τα θέματα της κοινωνικής σύγκλισης και συνοχής δεν εντάσσονται πουθενά, όπως ομολογεί και η εισήγηση της Περιφέρειας, ενώ τα θέματα περιβάλλοντος μεταφέρονται στην Επιτροπή Οικονομικών που κυρίως λειτουργεί μέχρι σήμερα διεκπεραιωτικά για την έγκριση δαπανών!

Κατά τη συζήτηση για το ΕΣΠΑ διαφάνηκε ότι εφόσον δεν υπάρξουν πόροι από την εθνική συμμετοχή, όλοι οι άξονες του ΕΣΠΑ για το Νότιο Αιγαίο θα πέσουν από τα 280 εκατομμύρια Ευρώ σήμερα (50% ευρωπαϊκή και 50% εθνική συμμετοχή) σε περίπου 160 εκατομμύρια Ευρώ (αν υιοθετηθεί το μοντέλο 85% ευρωπαϊκή, 15% εθνική συμμετοχή), ή στα 140 εκατομμύρια Ευρώ (αν η ευρωπαϊκή συμμετοχή αυξηθεί στο 100% για τα χρηματοδοτούμενα από ευρωπαϊκές πηγές προγράμματα). Η Περιφέρεια Ν Αιγαίου όπως είναι γνωστό βγήκε από τον Στόχο Ι (σύγκλιση) και περιορίστηκε στον Στόχο ΙΙ (ανταγωνιστικότητα), χάνοντας έτσι σημαντικούς πόρους, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν τεράστιες αποκλείσεις μεταξύ των διαφόρων νησιών και ελλείψεις σε περιβαλλοντικές και κοινωνικές υποδομές. Όπως διαφαίνεται από την πορεία των συζητήσεων για την “Ευρώπη 2020”και το μέλλον των Πολιτικών Συνοχής, στην επόμενη προγραμματική περίοδο η περιφέρεια του Ν Αιγαίου κινδυνεύει να μείνει σχεδόν χωρίς ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, ιδιαίτερα για τη συνοχή και τις κοινωνικές υποδομές. Φαίνεται, επίσης, ότι στην πράξη εγκαταλείπεται το Ειδικό Πρόγραμμα Ενίσχυσης της Ανταγωνιστικότητας που θα χρηματοδοτούσε αποκλειστικά από εθνικούς πόρους έργα κοινωνικών και άλλων υποδομών στο Ν Αιγαίο, αφού από τα 250 εκατομμύρια Ευρώ, που υποτίθεται ότι υπήρχαν, έχουν εγγραφεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων μόλις 31,7 εκατομμύρια και μέχρι τώρα έχουν απορροφηθεί μόλις 3,7 εκατομμύρια Ευρώ (περίπου 1,5%).

Όμως, σημαντικό είναι να δούμε και να αξιολογήσουμε τα αποτελέσματα των χρημάτων που διατέθηκαν από όλα τα προηγούμενα ευρωπαϊκά προγράμματα – Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, και την πρώτη φάση του ΕΣΠΑ, όχι μόνο ως προς την απορρόφηση πόρων αλλά και στο αν συνέβαλαν πράγματι στην συνοχή, στην σύγκλιση και στην μακροχρόνια ευημερία των νησιωτικών κοινωνιών. Η αύξηση της ανεργίας, τα τεράστια προβλήματα που υπάρχουν πχ σε υποδομές για την υγεία και το περιβάλλον ακόμα και στα μεγάλα νησιά, δείχνουν ότι απαιτούνται βαθιές αλλαγές στον τρόπο που μελετώνται και υλοποιούνται τα διάφορα έργα, αλλά και στην ιεράρχηση προτεραιοτήτων.

Ως ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΣ ΑΝΕΜΟΣ τονίσαμε, επίσης, ότι δεν πρέπει να υπερβάλλουμε, πάντως, για την σημασία των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων μέσω του ΕΣΠΑ, όταν η περιφέρεια εξάγει ποσά που αντιστοιχούν ίσως και σε δέκα ΕΣΠΑ για να εισάγει ενέργεια (πετρέλαιο), προϊόντα (από τρόφιμα μέχρι ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά) και υπηρεσίες, λόγω του μοντέλου ανάπτυξης και κατανάλωσης που ακολουθεί. Τα χρήματα αυτά αν έμεναν και επενδύονταν στα νησιά θα μπορούσαν να διασφαλίζουν την ευημερία των νησιωτικών κοινωνιών μακροχρόνια, με πόρους κάθε χρόνο πολλαπλάσιους από αυτούς που θα διατεθούν από όλες μαζί τις ευρωπαϊκές πηγές χρηματοδότησης σε μια επταετία.

Για παράδειγμα στον ενεργειακό τομέα, το κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση πετρελαίου στους σταθμούς της ΔΕΗ στα μη διασυνδεμένα με το δίκτυο νησιά, ανέρχεται ετησίως σε 700.000.000 ευρώ, ένα ποσό που αντιστοιχεί κάθε χρόνο στο ύψος 3 ΕΣΠΑ (που αφορούν το διάστημα 2007-2013). Οι τουρίστες καταναλώνουν κάθε χρόνο περίπου 40-45.000.000 γεύματα τα οποία, όμως, αποτελούνται κυρίως από τρόφιμα τα οποία εισάγονται από άλλες περιοχές αλλά και άλλες χώρες, συμβάλλοντας έτσι στην ελλειμματικό εμπορικό ισοζύγιο της χώρας αντί να τροφοδοτούν την πρωτογενή παραγωγή, την ποιοτική και βιολογική καλλιέργεια και κτηνοτροφία αλλά και την μεταποίηση στα νησιά.

Επομένως, είναι απαραίτητη μια νέα οικονομική πολιτική στην περιφέρεια Ν Αιγαίου που θα δίνει έμφαση στις πράσινες δραστηριότητες, στην τοπικοποίηση της οικονομίας. Αυτό σημαίνει μια πολύ-επίπεδη πολιτική που βοηθάει να μην εξάγονται οι οικονομικοί πόροι της νησιωτικής περιφέρειας για να εισάγονται καταναλωτικά προϊόντα, πετρέλαιο, τρόφιμα αλλά μέσω αλλαγών στις τοπικές παραγωγικές δραστηριότητες και υπηρεσίες ανακυκλώνονται όλα αυτά τα τεράστια ποσά τοπικά, διασφαλίζοντας θέσεις εργασίας και κεφάλαια αναγκαία για περιβαλλοντικές και κοινωνικές υποδομές και επενδύσεις.  

Δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε, επίσης, ότι μόλις οι κυβερνητικοί και γενικά οι συμμετέχοντες στο σύστημα εξουσίας φύγουν από αυτό ή δεν τυγχάνουν πλέον της επιλογής των μηχανισμών εξουσίας, μιλάνε σαν να μην είχανε καμία ευθύνη και σαν να μην μετείχαν σε όσα μας οδήγησαν στην χρεοκοπία (οικονομική, κοινωνική, πολιτισμική). Έτσι και ο κ Ρήγας ανακάλυψε ότι η κυβέρνηση υποσχέθηκε πράγματα (πχ πολλά Ειδικά Προγράμματα Ενίσχυσης της Ανταγωνιστικότητας) που είναι αδύνατο να χρηματοδοτήσει ή ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα ή αδικαιολόγητες καθυστερήσεις ή έλλειψη ενημέρωσης για θέματα που όσο ήταν υφυπουργός τα έβλεπε να πηγαίνουν καλά! 

Με την ευκαιρία της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου στην Κω στις 2/7/2011, ο Ν. Χρυσόγελος, επικεφαλής της παράταξης ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΣ ΑΝΕΜΟΣ στο Ν. Αιγαίο και ο Δ. Γρηγοριάδης, μέλος της Γραμματείας της παράταξης, παραχώρησαν την προηγουμένη συνέντευξη τύπου στα ΜΜΕ του νησιού και επισκέφτηκαν το Κέντρο Πρόληψης από τα ναρκωτικά «Ιπποκράτης», τις φυλακές Κω, το νοσοκομείο Κω, το κέντρο ανακύκλωσης συσκευασιών του Δήμου Κω,  και έκαναν επαφές με φίλους της παράταξης αλλά και ενεργούς πολίτες του νησιού.
Μια εικόνα που διαμορφώσαμε από αυτές τις επισκέψεις είναι ότι η Κως, αν και ανήκει στα νησιά 1ης ταχύτητας και εμφανίζεται να έχει κατά μέσον όρο υψηλό κατά κεφαλή εισόδημα, έχει σοβαρές ελλείψεις σε κοινωνικές υποδομές, αφού για παράδειγμα η μοναδική παιδίατρος του νοσοκομείου πήρε μετάθεση οπότε δεν υπάρχει παιδίατρος στο νοσοκομείο, η καρδιολογική κλινική λειτουργεί με έναν γιατρό, ενώ δεν υπάρχουν οδηγοί για να κυκλοφορήσει δεύτερο ασθενοφόρο. Επίσης, δε φαίνεται να υπάρχει λύση για το Κέντρο Υγείας Αντιμάχειας αφού λόγω έλλειψης οργανισμού και με τις πρόσφατες περικοπές στις προσλήψεις φαίνεται ότι απλά κόπηκε η κορδέλα των εγκαινίων χωρίς να διασφαλιστεί η λειτουργία του.
Κατά την επίσκεψή τους στη φυλακή της Κω διαπίστωσαν και οι ίδιοι ότι αντιμετωπίζει, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του προσωπικού, σοβαρά θέματα συμφόρησης, αφού φιλοξενεί περίπου 1/3 περισσότερους κρατουμένους από τη μέγιστη δυναμικότητά της (σήμερα σε θαλάμους των 30 ατόμων φιλοξενούνται 40 άτομα με αποτέλεσμα αρκετά άτομα να κοιμούνται στο πάτωμα σε στρώματα), ενώ υπάρχει πλήρης έλλειψη υγειονομικού προσωπικού με αποτέλεσμα οι σωφρονιστικοί υπάλληλοι να αναλαμβάνουν και ρόλους νοσοκόμου, ψυχολόγου, κοινωνικού λειτουργού! Χαρακτηριστικό, είναι επίσης το γεγονός ότι δεν μπορούν να βρεθούν 3-5000 ευρώ για την αγορά υλικών ώστε να διαμορφωθεί υπάρχον χώρος σε κέντρο δημιουργικής απασχόλησης και πραγματοποίησης προγραμμάτων κοινωνικής επανένταξης των κρατουμένων.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου