Κυριακή, 8 Απριλίου 2012

Απάντηση της Περιφέρειας σε δήλωση της Προϊσταμένης της ΥΔΕ και σε σχόλια ΜΜΕ Κυκλάδων


Σε απάντηση δήλωσης της Προϊσταμένης της ΥΔΕ Σύρου κας Μαρίας Μαυρίκου που έδωσε στη δημοσιότητα και συγκεκριμένων σχολίων που δημοσιεύτηκαν στις 5/4/2012 σε ιστοσελίδα των Κυκλάδων, προς αποκατάσταση της αλήθειας από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αναφέρονται τα εξής:  
Από την 1-1-2011 που η νέα αιρετή Περιφερειακή Αρχή εγκαταστάθηκε και ανέλαβε τη διαχείριση των θεμάτων των πρώην Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, έθεσε ως έναν από τους κύριους στόχους της την περιστολή των λειτουργικών της δαπανών και τη μείωσή τους σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%.

Τα στοιχεία που αφορούν στη συγκεκριμένη προσπάθεια έχουν κατά κόρον αναφερθεί στις συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και έχουν δοθεί πολλάκις στη δημοσιότητα. Για μια ακόμη φορά τονίζουμε ότι η δαπάνη για μετακινήσεις εκτός έδρας αφορά στο 1/3 της δαπάνης του 2010 παρά το γεγονός της αύξησης του αριθμού των αιρετών αφού πλέον μιλάμε για την  εκπροσώπηση και των δυο νομών που συνθέτουν την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Η δαπάνη για την καταβολή μισθωμάτων αφορά στο 1/3 της δαπάνης του 2010, ενώ οι λειτουργικές δαπάνες (καθαριότητα, προμήθειες κλπ) των υπηρεσιών μας έχουν μειωθεί δραστικά.

Επί της ουσίας των δημοσιευμάτων με βαρύγδουπους τίτλους, όπως αυτών συγκεκριμένου site των Κυκλάδων («Οι καμπίνες της χλιδής των περιφερειακών συμβούλων» και «L  etat, cest moi»), θεωρούμε ότι τα γραφόμενα, πέρα από προσβλητικά, δεν έχουν και καμία σχέση με την πραγματικότητα.
Συγκεκριμένα η δαπάνη για τις μετακινήσεις των Περιφερειακών Συμβούλων προσδιορίζεται με ακρίβεια από το νόμο 2685/1999. Το ποσό που καταβάλλεται σε αυτούς είναι αυτό που νομίμως δικαιούνται και όχι αυτό που οι ίδιοι έχουν επιλέξει να πληρώσουν κατά τη μετακίνησή τους.

Θεωρούμε ότι αποτελεί δικαίωμα του κάθε πολίτη να επιλέγει τη «μοναξιά» μιας καμπίνας, καταβάλλοντας πάντα ο ίδιος τη διαφορά του αντιτίμου.
Και ασφαλώς δεν αναφερόμαστε ούτε σε λουξ καμπίνες , που και αυτή είναι θεμιτή επιλογή, αφού η διαφορά στην τιμή επιβαρύνει αποκλειστικά τον επιβαίνοντα, ούτε καν σε καμπίνες Α θέσης.
Στις περισσότερες των περιπτώσεων αναφερόμαστε σε δίκλινες καμπίνες Β΄ θέσης των οποίων γίνεται αποκλειστική χρήση και χωρίς επιπλέον οικονομική επιβάρυνση του προϋπολογισμού της Περιφέρειας.
Αναγνωρίζοντας δε ότι το κόστος της μετάβασης για τη συμμετοχή των αιρετών στο Περιφερειακό Συμβούλιο και τις θεσμοθετημένες διοικητικές επιτροπές της Περιφέρειας επιβαρύνει σημαντικά τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό, προωθήσαμε νομοθετική ρύθμιση η οποία και συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή ώστε να είναι δυνατές οι συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου με τηλεδιάσκεψη.

Αναφορικά με τη δαπάνη του catering των Περιφερειακών Συμβουλίων οφείλουμε να επισημάνουμε ότι το ποσό που καταβαλλόταν στις συνεδριάσεις του 2011 αφορούσε στην παροχή επιπλέον υπηρεσιών, όπως  καθαρισμό των χρησιμοποιούμενων αιθουσών του Πνευματικού Κέντρου στη Σύρο, πριν και μετά τη συνεδρίαση, καθώς και στη διαμόρφωση του χώρου συνεδρίασης  (εγκατάσταση τραπεζιών, καθισμάτων και ηλεκτροτεχνική κάλυψη της συνεδρίασης). Το τρέχον έτος η δαπάνη μοιράστηκε με τρεις χωριστές αναθέσεις  (catering, καθαρισμός και ηλεκτροτεχνική κάλυψη). Όσοι έχουν παραστεί (και ΜΜΕ) σε οποιαδήποτε συνεδρίαση θα έχουν διακριβώσει ότι τα προσφερόμενα στους συμμετέχοντες είδη είναι τα ελάχιστα που απαιτούνται για μια συνήθως πολύωρη συνεδρίαση.
Αναφορικά με την αντιμετώπιση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου από την ΥΔΕ Ν. Κυκλάδων, θα συμφωνήσουμε ότι ασφαλώς και η συγκεκριμένη υπηρεσία οφείλει και πρέπει να ελέγχει τη νομιμότητα των δαπανών, πλην όμως δεν δικαιούται να κρίνει τη σκοπιμότητα αυτών. Η έγκρισή τους σύμφωνα με τον «Καλλικράτη» γίνεται από άλλα διοικητικά όργανα, η σύνθεση των οποίων προέρχεται από την πλειοψηφία και  τη μειοψηφία των παρατάξεων του Περιφερειακού Συμβουλίου.

Χαρακτηριστική της νοοτροπίας που διέπει τη συγκεκριμένη Υπηρεσία είναι η ευθεία αμφισβήτηση από μία υπάλληλο του δικαιώματος και της υποχρέωσης ενός εκλεγμένου Περιφερειάρχη να συμμετέχει στις επετειακές εκδηλώσεις της Σύμης, που γίνονται κάθε Μάιο για την παράδοση των Γερμανικών στρατευμάτων και την απελευθέρωση της Δωδεκανήσου.
Εξ ίσου χαρακτηριστική της ίδιας αντίληψης είναι η επιστροφή δικαιολογητικών μετακίνησης του Αντιπεριφερειάρχη, αρμοδίου για θέματα αναπτυξιακού προγραμματισμού και ΕΣΠΑ στην Αθήνα, προκειμένου να συμμετάσχει σε συνάντηση παρουσία των Υπουργών Ανάπτυξης και ΥΠΕΚΑ, Περιφερειαρχών και Προϊσταμένων των Ενδιάμεσων Διαχειριστικών Αρχών, με τον επίτροπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Johaness Hann αρμόδιο για θέματα Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η  Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου δεν περιορίστηκε στον έλεγχο νομιμότητας της μετακίνησης (ύπαρξη σχετικής έγκρισης, έλεγχος παραστατικών κλπ), αλλά αρνήθηκε την ενταλματοποίηση της δαπάνης με ασαφή κριτήρια.
Αυτές βεβαίως είναι δύο μόνο περιπτώσεις από τις δεκάδες των πράξεων επιστροφής για τις οποίες η αιτιολόγηση παραμένει ασαφής με μια απλή παραπομπή σε διάταξη νόμου, η οποία σημειωτέον ερμηνεύεται κατά το δοκούν και χωρίς να  ζητηθούν οδηγίες  από το εποπτεύον Υπουργείο.

Σε ότι αφορά άλλα παραδείγματα που η ίδια αναφέρει στη δήλωσή της, τουλάχιστον τα ΜΜΕ της περιοχής μας, που παρακολουθούν τη λειτουργία μας γνωρίζουν ότι όταν ένας, για παράδειγμα, αντιπεριφερειάρχης ή εντεταλμένος σύμβουλος μετακινείται προς κάποιο νησί με αφορμή μια εκδήλωση, δεν περιορίζεται μόνο σε αυτήν αλλά συνδυάζει την επίσκεψή του με πολλές άλλες δραστηριότητες που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες και στα καθήκοντά του (επίβλεψη έργων, συνεργασία με τοπικές αρχές κλπ).

Αναφορικά με τους χρόνους απάντησης ,ασφαλώς αυτοί δεν αφορούν ούτε σε 7 ούτε σε 10 ημέρες. Αναφέρουμε για του λόγου το αληθές τη διαβίβαση δικαιολογητικών στην ΥΔΕ με το αριθ. 3492/10-6-2011 έγγραφό μας το οποίο απαντήθηκε αρνητικά με το αριθ. 1167/30-8-2011 έγγραφο ή τα αριθ.4777/25-7-2001 και 3161/12-7-2011 έγγραφά μας τα οποία επιστράφηκαν με το αριθ. 1738/27-9-2011 έγγραφο. Ένα τελευταίο ζήτημα σχετικό με τους χρόνους ανταπόκρισης ήταν αυτό της μισθοδοσίας των ΙΔΟΧ που απασχολούνται στην έδρα της Π. Ν. Αιγαίου. Οι καταστάσεις της μισθοδοσίας μηνός Φεβρουαρίου υποβλήθηκαν στην ΥΔΕ στις 9 Μαρτίου και επεστράφησαν για πληρωμή στις 5 Απριλίου. Από τις επτά μέρες που επικαλείται η προϊσταμένη μέχρι τις είκοσι ημέρες ή τον ένα και πλέον μήνα, η απόσταση είναι μεγάλη.

Μπορούμε να γίνουμε ακόμα πιο συγκεκριμένη και με σωρεία άλλων παραδειγμάτων, και θα ήταν ίσως χρήσιμο και για τα τοπικά ΜΜΕ που ενδιαφέρονται για τον περιορισμό των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων, στο βαθμό που αυτές επηρεάζουν τη λειτουργία ενός θεσμού και την αναπτυξιακή μας προσπάθεια, να αποκαλύπτουν την αλήθεια. Η Περιφέρεια ήταν και παραμένει πάντα ανοικτή και στη διάθεση των Μέσων Ενημέρωσης των νησιών, και στο πλαίσιο μιας καλοπροαίρετης συνεργασίας θα μπορούσαμε να συμβάλλουμε στην έρευνα τους.
Δυστυχώς, αν και γίνεται επίκληση «δημοσιογραφικού ρεπορτάζ», απ’ όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε καμία εμπλεκόμενη υπηρεσία της Περιφέρειας δεν ερωτήθηκε σχετικά.
Δεν είναι στις προθέσεις της περιφερειακής αρχής να παραδώσει μαθήματα δημοσιογραφίας. Όμως σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο για τη χώρα και την κοινωνία, για τους πολιτικούς και τα ΜΜΕ, η αποτύπωση της αλήθειας είναι μονόδρομος.

Η μονομέρεια των απόψεων μπορεί να είναι «χρήσιμη» για τη δημιουργία εντυπώσεων, αλλά δεν υπηρετεί αυτό που απαιτεί ο κόσμος απ’ όλους μας: την αλήθεια.  
Ήδη, στελέχη της περιφερειακής αρχής και περιφερειακοί σύμβουλοι από όλες τις παρατάξεις νοιώθουν το βάρος της προσβολής που δέχθηκαν και ότι θίγεται η τιμή και η υπόληψή τους, και προφανώς έχουν κάθε νόμιμο δικαίωμα να υπερασπιστούν και το ένα και το άλλο.
Αυτό όμως που προέχει είναι να ειπωθεί η πραγματικότητα. Οικονομικά στοιχεία για τα μεγέθη των λειτουργικών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, των αποζημιώσεων των Περιφερειακών Συμβουλίων και των χρόνων ανταπόκρισης των υπηρεσιών της ΥΔΕ βρίσκονται στη διάθεση όποιου ενδιαφέρεται από την Οικονομική Υπηρεσία της Περιφέρειας, εάν κριθεί σκόπιμο να γίνει μια ουσιαστική έρευνα.            

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου