Παρασκευή 29 Απριλίου 2011

Τοποθετήσεις των εκπροσώπων των "Πολιτών Κόντρα στον Καιρό" στο Περιφερειακό Συμβούλιο


Στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου στις 28/4 που έγινε στη Ρόδο, οι εκπρόσωποι μας Νίκος Συρμαλένιος και Παύλος Χρυσαφίδης, έθεσαν καταρχήν το ζήτημα της διαμόρφωσης των προτεραιοτήτων και της ατζέντας του περιφερειακού συμβουλίου, που κατά τη γνώμη μας δεν μπορεί να καθορίζεται από την παρέλαση υπουργών στα περιφερειακά συμβούλια μετατρέποντας τα σε ιμάντες μεταβίβασης της κυβερνητικής πολιτικής. Σε ότι αφορά τα θέματα της ημερήσιας διάταξης, υποστήριξαν τις παρακάτω θέσεις:
α) Στο θέμα των προγραμμάτων στήριξης της απασχόλησης – που έγινε παρουσία της Υπουργού κ. Κατσέλη, κατέθεσαν ολοκληρωμένη εισήγηση (παρατίθεται στη συνέχεια). Στην προφορική τοποθέτηση, ανάμεσα στα άλλα τόνισαν: ....Ακούσαμε με προσοχή την κ. Υπουργό αλλά και την  εισήγηση της αρμόδιας Αντιπεριφερειάρχη, διαφωνούμε πλήρως με τη φιλοσοφία τους και ζητάμε την παρουσία στη συνεδρίαση και των κοινωνικών φορέων και κύρια του Εργατικού Κέντρου, ως κατεξοχήν αρμόδιου στα θέματα της εργασίας....Η γενική αναφορά της εισήγησης στην παγκόσμια αλλά και στην εγχώρια κρίση χωρίς περαιτέρω εμβάνθυνση, αποσκοπεί στο πέσει στα μαλακά η καταστροφική πολιτική του μνημονίου και της κυβερνητικής πολιτικής, καθώς επίσης να λειανθούν οι τεράστιες ευθύνες των διαχρονικά ασκούμενων πολιτικών που μας έφεραν σ' αυτή την κατάσταση...Μας προξενεί δε αλγεινή εντύπωση, που αποδέχονται την απασχολησιμότητα, δηλαδή την ευέλικτη εργασία που καταργεί το οκτάωρο και τις μόνιμες θέσεις εργασίας....Πολύ δε περισσότερο που απευθύνονται σε μια περιοχή όπως η Ρόδος, αλλά και ολόκληρο το Ν. Αιγαίο, όπου 700 ξενοδοχουπάλληλοι παραμένουν απλήρωτοι, όπου η μαύρη και ανασφάλιστη εργασία κυριαρχούν, όπου η έννοια της τήρησης των συλλογικών συμβάσεων παραμένει σε εκεταμένους χώρους εργασίας στα αζήτητα, όπου το νοσοκομείο της Ρόδου κηρύσσεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, όπου τα περισσότερα Κέντρα Υγείας υπολειτουργούν....Τα προγράμματα που καταθέτει το Υπουργείο Εργασίας, μπροστά στην τεράστια ανεργία της χώρας, αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό και αποτελούν στην ουσία τη θεσμοθέτηση της απασχολησιμότητας....Η επίσημη-στατιστικά ανεργία ανέρχεται σε επίπεδο χώρας (με στοιχεία Ιανουαριου 2011) στο 15,1 %, ενώ στους νέους 25-34 το ποσοστό είναι στο 21,3 και πολύ μεγαλύτερα είναι τα ποσοστά προσωρινής και μερικής απασχόλησης. Στο Ν. Αιγαίο τα επίσημα στοιχεία δίνουν τώρα ανεργία 20,2 και καλό θα είναι να συγκριθούμε με αυτό και όχι με το ωραιοποιημένο 14,2  του 2010 που δίνει η εισήγηση....Στην ουσία τα δύο προγράμματα, (Πρόγραμμα Κοινωνικής Οικονομίας και Τοπικό Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Στήριξης της Απασχόλησης) αφορούν συνολικά κατά τις εκτιμήσεις του ίδιου του Υπουργείου 55.000 και 37.000 εργαζόμενους αντίστοιχα, δηλαδή ένα σύνολο 92.000 απασχολούμενων σε όλη τη χώρα (φανταστείτε πόσοι αντιστοιχούν στο Ν. Αιγαίο), οι περισσότεροι για ένα μόνο πεντάμηνο, όταν μιλάμε ότι η ανεργία στη χώρα έχει ξεπεράσει το 1.000.000.....Επιπλέον η κατάσταση τόσο στον ΟΑΕΔ, όσο και στην Επιθεώρηση Εργασίας, με τη στοιχειώδη παρουσία τους, έχει οδηγήσει σε ουσιαστική ανυπαρξία στήριξης και ελέγχου των συνθηκών εργασίας.... αναφέρεστε ότι η ροή των πόρων στην Περιφέρεια σε προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας είναι θετική. Σίγουρα έτσι είναι, αλλά, μπορούμε να σκεφτούμε πόσους πόρους χάσαμε από τη  μετάβαση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου από τον Στόχο I στο Στόχο ΙΙ, αφού μειώθηκαν δραματικά τα κονδύλια για υποδομές από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, γεγονός που θα έχει επιπτώσεις στα νησιά με χαμηλό δείκτη σύγκλισης, δηλαδή στα μικρά νησιά;....Η έξοδος από την τρέχουσα κρίση δεν πρέπει να γίνει η πρόφαση ώστε να αποδιαρθρωθεί το κοινωνικό κράτος και θα χαθούν τα δικαιώματα τα οποία οι εργαζόμενοι στη χώρα μας κατέκτησαν μέσα από σκληρούς και μακροχρόνιους αγώνες. Αντίθετα τα προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας πρέπει να οδηγούν στη δημιουργία θέσεων σταθερής εργασίας, χωρίς αλλαγή στο υφιστάμενο εργασιακό καθεστώς, με σεβασμό στις συμβάσεις εργασίας (εθνική και κλαδικές), με πλήρη ασφαλιστική κάλυψη και όχι στη δημιουργία γρήγορα αναλώσιμων εργαζομένων που θα ικανοποιούν τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες των επιχειρήσεων χωρίς κανένα δικαίωμα και καμία εξασφάλιση.....Αγωνιζόμαστε μέσα κι έξω από το Περιφερειακό Συμβούλιο για να μπουν φραγμοί στις απολύσεις, να παρθούν ουσιαστικά μέτρα για την οικονομική και κοινωνική στήριξη των ανέργων, να αποδεσμευθεί η χώρα μας από το μνημόνιο και να χαράξει μια άλλη προοδευτική πορεία, με προτεραιότητες την πλήρη και σταθερή απασχόληση και τη ριζική αναδιανομή εισοδημάτων και δικαιωμάτων υπέρ του κόσμου της εργασίας.....
Για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, προτείνουμε: Την υιοθέτηση ενός εκτεταμένου προγράμματος δημοσίων επενδύσεων για την κατασκευή κοινωνικών υποδομών το οποίο μπορεί να δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες επιπλέον θέσεις εργασίας.....Την καθιέρωση ρήτρας απασχόλησης για τα επιδοτούμενα από δημόσιους ή κοινοτικούς πόρους επενδυτικά σχέδια του ιδιωτικού τομέα.....Την υιοθέτηση ενός φιλόδοξου σχεδίου με στόχο τον οικολογικό μετασχηματισμό του συνόλου της οικονομίας. Αυτό θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας σε τομείς της λεγόμενης πράσινης οικονομίας.... Την άμεση κάλυψη όλων των κενών στους τομείς της κοινωνικής πολιτικής και της πρόνοιας: νοσοκομεία, κέντρα υγείας, βρεφονηπιακοί σταθμοί, σχολεία, υπηρεσίες κοινωνικής υποστήριξης κλπ.... Τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων....Τη στήριξη της πρωτογενούς παραγωγής (γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία, μελισσοκομία)....”
β) Στο θέμα της σύστασης επιτροπής για τη διαμόρφωση του Κανονισμού λειτουργίας του περιφερειακού συμβουλίου, υποστήριξαν ότι, η μέχρι σήμερα λειτουργία και οι συνεδριάσεις, χαρακτηρίζονται από απόλυτα ασφυκτικές διαδικασίες που επιδιώκουν να περιορίσουν τόσο τα δικαιώματα της μειοψηφίας, όσο και των απλών περιφερειακών συμβούλων. Τόνισαν ότι, μέχρι σήμερα θα μπορούσαμε να λειτουργούμε με βάση το Σχέδιο Κανονισμού του Υπουργείου Εσωτερικών, που δίνει δικαιώματα υποβολής Ερωτήσεων-Επερωτήσεων, όπως και τη δυνατότητα τοποθέτησης θεμάτων εκτός ημερήσιας διάταξης, (εμείς θα θέλαμε να θέσουμε πολλές Ερωτήσεις, π.χ. το Θέμα των Αλευρόμυλων (SAMICA) της Ρόδου). Κατά συνέπεια  δεν χρειάζεται να συσταθεί Επιτροπή, αλλά απευθείας να συζητηθεί ο Κανονισμός.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο, μετά τη διαλογική συζήτηση, αποφάσισε τη σύσταση 9μελούς Επιτροπής, που θα φέρει τις προτάσεις του στην επόμενη συνεδρίαση. Από την πλευρά μας, θα συμμετέχει ο Νίκος Συρμαλένιος.
γ) Στο θέμα της σύστασης Επιτροπής για την επεξεργασία του Οργανισμού, συμφωνήσαμε να συμμετέχουμε με τον Παύλο Χρυσαφίδη.
δ) Στο θέμα της τοποθέτησης εκπροσώπων του περιφερειακού συμβουλίου στα κληρονομούμενα από τις Ν.Α. Δωδεκανήσου και Κυκλάδων νομικά πρόσωπα και ανώνυμες εταιρίες, ψήφισαν λευκό, με το σκεπτικό ότι δεν μπορούμε χωρίς συζήτηση για το ρόλο όλων αυτών των φορέων σε σχέση με τη στρατηγική και τους στόχους της Περιφέρειας, να αξιολογήσουμε εκ των προτέρων και το ρόλο των εκπροσώπων του περ. συμβ. σε αυτά. 
ε) Σχετικά με τη συμμετοχή της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου στην ανάπτυξη «Στρατηγικών σχεδίων» στο πλαίσιο του ΕΝPI CBC MED (Ευρωπαϊκού Μέσου Γειτονίας και Εταιρικής Σχέσης) (ΙΕVP) σε συνεργασία με τη Περιφέρεια ProvenceAlpes- Cote dAzur (PACA) της Γαλλίας και άλλους εταίρους της Μεσογειακής λεκάνης, που αφορούν τον αειφορικό τουρισμό, ψήφισαν θετικά στην καταρχήν πρόθεση συμμετοχής μας, με την προϋπόθεση, εφόσον η συμμετοχή μας γίνει δεκτή να συζητηθούν στο περ. Συμβούλιο οι περαιτέρω όροι.  

          29/4/2011

Σημείωση: Στη συνέχεια παραθέτουμε το σύνολο της Εισήγησης της παράταξης μας για το 1ο θέμα






ΕΙΣΗΓΗΣΗ

Τοπικά Ολοκληρωμένα Προγράμματα Στήριξης της Απασχόλησης και Προγράμματα Κοινωνικής Οικονομίας για την Απασχόληση


Η ραγδαία απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων και η απροκάλυπτη παραβίαση θεμελιωδών κοινωνικών δικαιωμάτων, σε αντίθεση με τις προεκλογικές υποσχέσεις, αποτελούν τους πυλώνες της αντεργατικής πολιτικής της κυβέρνησης από την πρώτη κιόλας στιγμή της ανάληψης της διακυβέρνησης του τόπου πριν από ενάμιση χρόνο.

*Η γενική αναφορά της εισήγησης στην παγκόσμια αλλά και στην εγχώρια κρίση χωρίς περαιτέρω εμβάνθυνση, αποσκοπεί στο πέσει στα μαλακά η καταστροφική πολιτική του μνημονίου και της κυβερνητικής πολιτικής, καθώς επίσης να λειανθούν οι τεράστιες ευθύνες των διαχρονικά ασκούμενων πολιτικών που μας έφεραν σ' αυτή την κατάσταση

Αυτή η πολιτική, που συμπληρώθηκε με την ριζική εκθεμελίωση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, εγκλωβίζει εκατοντάδες χιλιάδες μισθωτούς σε καθεστώς κοινωνικής ανασφάλειας. Η εμπιστοσύνη των πολιτών στους δημοκρατικούς θεσμούς και στο κράτος δικαίου έχει ήδη κλονιστεί. Η εργασία από υποχρέωση της πολιτείας, υποβαθμίζεται είτε σε επιβράβευση εξατομικευμένων προσπαθειών κοινωνικής επιβίωσης, είτε σε προνοιακού τύπου κρατική παροχή περιορισμένης χρονικής διάρκειας και μειωμένου ή και μηδενικού εργοδοτικού κόστους. Οι ευέλικτες εργασιακές σχέσεις τείνουν να αποτελέσουν τον κανόνα ιδίως για την νέα γενιά. Το οκτάωρο-πενθήμερο καταργούνται, η ψευδό-αυτoαπασχόληση (μπλοκάκια) εξαπλώνεται και καθιερώνεται η προσωρινή εργασία. Σε κάθε τρεις νέες θέσεις εργασίας, η μια τουλάχιστον αντιστοιχεί σε μερική ή εκ περιτροπής εργασία, ενώ η πλήρης απασχόληση μειώνεται ραγδαία προς όφελος κυρίως της ακούσιας μερικής ή προσωρινής εργασίας.

  • Μας προξενεί λοιπόν αλγεινή εντύπωση, που η κ. Αντιπεριφερειάρχης αναφερόμενη στις θετικές επιπτώσεις της χρηματοδότησης προγραμμάτων, αποδέχεται την απασχολησιμότητα (δηλαδή τις λίγες ώρες εργασίας) ως θετικό στοιχείο, δείγμα ασφαλώς του πως αντιλαμβάνεται τόσο η πλειοψηφία, όσο και το κόμμα της την αξία της εργασίας, προφανώς υποτάσσοντας τα πάντα στη θεωρία της ανταγωνιστικότητας, θεωρία που αντιμετωπίζει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, ως έννοια ουδέτερη, ή μάλλον για να είμαστε πιο ακριβείς ως έννοια που ευνοεί την κατ' αυτούς κινητήρια δύναμη, δηλαδή αποκλειστικά το ιδιωτικό κεφάλαιο
  • Οπως επίσης αλγεινή εντύπωση προξενεί το γεγονός της αποσιώπησης για την κατάσταση των εργασιακών σχέσεων τόσο στη Ρόδο, όσο και σε ολόκληρο το Ν. Αιγαίο, όπου 700 ξενοδοχουπάλληλοι παραμένουν απλήρωτοι, όπου η μαύρη και ανασφάλιστη εργασία κυριαρχούν, όπου η έννοια της τήρησης των συλλογικών συμβάσεων παραμένει σε εκεταμένους χώρους εργασίας στα αζήτητα
Οι αποδοχές των εργαζομένων και των συνταξιούχων περιορίζονται δραματικά εξαιτίας της απαγόρευσης αυξήσεων στα όρια έστω του πληθωρισμού, της μείωσης μισθών και συντάξεων, της αντισυνταγματικής κατάργησης των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, της περαιτέρω μείωσης της αμοιβής της υπερεργασίας και της υπερωρίας. Με την πλήρη απελευθέρωση του καθεστώτος των ατομικών και ομαδικών απολύσεων μέσα από την άρση κάθε ουσιαστικού αντικινήτρου για την διακοπή της εργασιακής σχέσης και ιδίως από την ελαχιστοποίηση του ύψους της σχετικής αποζημίωσης, η εργοδοτική αυθαιρεσία από παράνομη και ποινικά κολάσιμη πράξη μετατρέπεται σε δικαίωμα. Η κατάργηση κάθε προστασίας της εργασίας και η συρρίκνωση του εισοδήματος των εργαζομένων δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τον προβαλλόμενο σκοπό της δημοσιονομικής εξυγίανσης. Είναι συνέχιση της ίδιας πολιτικής υπέρ του κεφαλαίου που με φορολογικές ελαφρύνσεις για τις επιχειρήσεις και με ανοχή της φοροδιαφυγής διόγκωσε τα ελλείμματα. Με ταχείς ρυθμούς επιβάλλεται ένα νέο εργασιακό καθεστώς στο οποίο κυριαρχούν οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης, η ατομική διαπραγμάτευση και η κατάργηση κάθε δυνατότητας συλλογικής εκπροσώπησης των μισθωτών.

Η επίσημη-στατιστική ανεργία ανέρχεται σε επίπεδο χώρας (με στοιχεία Ιανουαριου 2011) στο 15,1 %, ενώ στους νέους 25-34 το ποσοστό είναι στο 21,3 και πολύ μεγαλύτερα είναι τα ποσοστά προσωρινής και μερικής απασχόλησης. *Στο Ν. Αιγαίο τα επίσημα στοιχεία δίνουν τώρα ανεργία 20,2 και καλό θα είναι να συγκριθούμε με αυτό και όχι με το ωραιοποιημένο 14,2  του 2010 που δίνει η εισήγηση. Αυτή η κατάσταση και η έλλειψη προοπτικής που εξωθεί τους νέους ανθρώπους στο δίλημμα μετανάστευση ή απόγνωση, βασίζεται στην αξιοποίηση της τρομοκρατίας της απόλυσης και του απειλητικού διλήμματος προσωρινή και μερική απασχόληση ή μακροχρόνια ανεργία. Συνοδεύεται από ρυθμίσεις που καταρρακώνουν την προσωπική αξιοπρέπεια και αφαιρούν από νέους και νέες τη δυνατότητα να αναπτύξουν και να αξιοποιήσουν τα ταλέντα και τις ικανότητές τους.

Το επίδομα ανεργίας μειώνεται κάτω από το όριο διαβίωσης και μετατρέπεται σε μέσο επαιτείας (επιταγή επανένταξης στην αγορά εργασίας). Το πρόσφατα εξαγγελθέν «Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο για τη Στήριξη της Εργασίας» του ΥΠ.Ε.Κ.Κ.Α. και η επιδότηση των εργοδοτών για να προσλαμβάνουν, σχεδόν δωρεάν, τους νέους εργαζόμενους με συμβάσεις πρώτης απασχόλησης και με συμβάσεις μαθητείας-stage δεν προσφέρει καμία επαγγελματική προοπτική. Πρόκειται για κατασπατάληση δημόσιου χρήματος για την ενίσχυση των ιδιωτικών επιχειρήσεων, δεν δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και στην πραγματικότητα ανακυκλώνει την ανεργία, αφού μπορεί προσωρινά να δίνει κάποιες θέσεις εργασίας που όμως έχουν ημερομηνία λήξης. Μιλάμε δηλαδή για αναλώσιμες θέσεις εργασίας που το μόνο που εξασφαλίζουν είναι τις πρόσκαιρες ανάγκες της εργοδοσίας. Δεν διασφαλίζουν ούτε δικαιώματα, ούτε μόνιμες θέσεις απασχόλησης.

Στην ουσία τα δύο προγράμματα, για τα οποία μιλάμε σήμερα (Πρόγραμμα Κοινωνικής Οικονομίας και Τοπικό Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Στήριξης της Απασχόλησης) αφορούν συνολικά κατά τις εκτιμήσεις του ίδιου του Υπουργείου 55.000 και 37.000 εργαζόμενους αντίστοιχα, δηλαδή ένα σύνολο 92.000 απασχολούμενων σε όλη τη χώρα (φανταστείτε πόσοι αντστοιχούν στο Ν. Αιγαίο), οι περισσότεροι για ένα μόνο πεντάμηνο, σταγόνα στον ωκεανό, όταν μιλάμε ότι η ανεργία στη χώρα έχει ξεπεράσει το 1.000.000.

Το σχεδόν ομόφωνο συμπέρασμα των επιστημόνων στην Ελλάδα και διεθνώς, προβλέπει μακροχρόνια περίοδο οικονομικής στασιμότητας ή πολύ βραδεία ανάκαμψη με υψηλή ανεργία. Κατάσταση η οποία δεν βελτιώνεται με την εργασιακή επισφάλεια και στατιστικές αλχημείες. Η πλήρης αποδοχή των απαιτήσεων του κεφαλαίου –είτε προτάσεων της ίδιας εργοδοσίας είτε επιταγών του μνημονίου και της τρόικας εκ μέρους του διεθνούς χρηματιστικού κεφαλαίου– δεν προσελκύει επενδύσεις, εκτός από τυχοδιωκτικές, σαν του Αστακού και την αγορά των ναυπηγείων Σκαραμαγκά από αδιαφανείς επιχειρηματικούς κύκλους, σαν τις αρπακτικές τουριστικές επενδύσεις καταστροφής του περιβάλλοντος και τις νεοαποικιακές σαν την επένδυση της COSCO στον Πειραιά. Επενδύσεις που δεν δημιουργούν παρά ελάχιστες θέσεις εργασίας.

Σε αυτές τις συνθήκες, μας εντυπωσιάζει επιπλέον το γεγονός ότι η κυβέρνηση, όπως αναφέρει ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε απάντηση Ερώτησης του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντή δεν έχει ζητήσει ποτέ μέχρι σήμερα οικονομική βοήθεια από το Ε.Τ.Π. για προγράμματα στήριξης και επανένταξης απολυμένων στην αγορά εργασίας.
Οι προτάσεις μας για έξοδο από την κρίση με αναβάθμιση και προστασία της εργασίας, με την ανάθεση του βάρους της κρίσης και του χρέους στα μεγάλα εισοδήματα και τις μεγάλες περιουσίες και με ριζική στροφή της οικονομικής πολιτικής με δημόσια παρέμβαση για την παραγωγική αναδιάρθρωση της Ελλάδας και για αύξηση της απασχόλησης παραμένουν η μόνη ρεαλιστική διέξοδος.

Αντίθετα η κυβέρνηση συνεχίζει την αναδιανομή του παραγόμενου πλούτου προς όφελος του κεφαλαίου και σε βάρος των εργαζομένων και των χαμηλών εισοδημάτων και την καταστροφή των δομών κοινωνικής πρόνοιας. Έτσι επιδεινώνεται η υφεσιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας. Ήδη είναι φανερό χιλιάδες αυτοαπασχολούμενοι και μικροεπιχειρηματίες προστίθενται στη στρατιά των ανέργων.

Η κοινωνική προστασία των ανέργων είναι υποχρέωση της πολιτείας. Απαιτείται, κατ’ αρχήν η διεύρυνση των δικαιούχων πρόσβασης σε επιδόματα ανεργίας, όταν σήμερα επιδοτείται λιγότερο από το 1/3 των καταγεγραμμένων ανέργων. Απαιτείται ακολούθως, η αύξηση του ύψους του επιδόματος ανεργίας στο 75% του τεκμαρτού μισθού, αλλά και του χρόνου καταβολής του στα πέντε χρόνια με ισόχρονη επέκταση της κοινωνικής προστασίας για τον μακροχρόνια άνεργο.

Ο ΟΑΕΔ είναι επιτακτικά αναγκαίο να ενισχυθεί ουσιαστικά με πόρους και προσωπικό. Η μεταρρύθμιση των υπηρεσιών του ΟΑΕΔ πρέπει να πραγματοποιηθεί άμεσα στην κατεύθυνση της πραγματικής ενίσχυσης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης των ανέργων με αυστηρά μετρήσιμους και ποσοτικά προσδιορισμένους στόχους ένταξης στην αγορά εργασίας, σε μόνιμη και διαχρονική βάση ελέγχου των οικείων πρωτοβουλιών.

Η Επιθεώρηση Εργασίας χρειάζεται να αναβαθμιστεί μεταξύ άλλων με τη συμμετοχή εκπροσώπων των συνδικάτων στους ελέγχους, να δημοσιοποιούνται οι εκθέσεις της και να ενισχυθούν οι αρμοδιότητες της για επιβολή κυρώσεων. Ιδιαίτερα στην περιφέρεια μας και ειδικά στα μεγάλα νησιά και σε όσα έχουν μεγάλες εμπορικές, ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και βιομηχανικές μονάδες, είναι απαραίτητη η στελέχωση των υπηρεσιών αυτών, για να ανταποκριθούν στοιχειωδώς στο ρόλο τους.

Επιμένουμε να υποστηρίζουμε ότι μόνο η υιοθέτηση ενός εκτεταμένου προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, ενίσχυσης των κοινωνικών υποδομών και προστασίας του περιβάλλοντος μπορεί να δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Οι πόροι μπορούν να βρεθούν από τη φορολόγηση του πλούτου, τη δραστική μείωση των στρατιωτικών δαπανών και από τη σωστή διαχείριση των κοινοτικών πόρων.
Η καθιέρωση της ρήτρας απασχόλησης μαζί με οικολογικές προδιαγραφές, ως προϋποθέσεις για την επιδότηση ιδιωτικών επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, είναι αναγκαίος όρος για την δημιουργία θέσεων εργασίας.
Επιμένουμε να διεκδικούμε αυτή την πολιτική στην Ελλάδα και στην Ευρώπη μαζί με το ευρωπαϊκό εργατικό κίνημα και την ευρωπαϊκή αριστερά.

Στο Ν. Αιγαίο, αν θέλουμε να χαράξουμε πολιτικές αντιμετώπισης της, θα πρέπει να αναλύσουμε το ποσοστό ανεργίας κατά τομέα, αλλά και κατά νησί, μιας και η ανάπτυξη ειδικότερα στην πολυνησιακή μας Περιφέρεια θα προέλθει όχι τόσο από μέτρα γενικών κατευθύνσεων, αλλά από τοπικά αναπτυξιακά προγράμματα ανά νησί, που θα ανταποκρίνονται στα τοπικά δεδομένα, αλλά και στα τοπικά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Με τα ίδια κριτήρια θα πρέπει να ειδωθεί και το θέμα της εποχικότητας. Π.χ. το μεγάλο θέμα της διασφάλισης των θέσεων εργασίας στο Νεώριο της Σύρου, ή της στήριξης του αγροτικού τομέα, ή της τουριστικής ανάπτυξης και των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων δεν μπορεί να είναι αντικείμενο μόνο γενικών κατευθύνσεων.

Στην εισήγηση αναφέρεται ότι η ροή των πόρων στην Περιφέρεια σε προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας είναι θετική. Σίγουρα έτσι είναι, αλλά μπορούμε να σκεφτούμε πόσους πόρους χάσαμε από τη  μετάβαση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου από τον στόχο “Σύγκλιση” στον στόχο “Περιφερειακή ανταγωνιστικότητα και απασχόληση”, αφού μειώθηκαν δραματικά τα κονδύλια για υποδομές από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, γεγονός που θα έχει επιπτώσεις στα νησιά με χαμηλό δείκτη σύγκλισης, δηλαδή στα μικρά νησιά;

Ο περιφερειακός αναπτυξιακός σχεδιασμός,  μέσω του οποίου θα προκύψουν και οι νέες θέσεις εργασίας, προκειμένου να είναι δίκαιος, βιώσιμος και δημοκρατικός, πρέπει να λαμβάνει υπόψη του τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, αλλά και τις ιδιαιτερότητες της περιοχής και πρέπει να πραγματοποιείται με ευθύνη του Περιφερειακού Συμβουλίου και της αιρετής περιφέρειας, σε συνεργασία και διαβούλευση με θεσμικούς φορείς (ΟΑΕΔ, Εργατικά Κέντρα, Επιμελητήρια) και ολόκληρη την τοπική κοινωνία και όχι να αποτελέσει η ανάπτυξη και η καταπολέμηση της ανεργίας το «παράθυρο» μέσα από το οποίο θα ενταχθούν στην πρακτική της Περιφέρειας οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Η έξοδος από την τρέχουσα κρίση δεν πρέπει να γίνει η πρόφαση ώστε να αποδιαρθρωθεί το κοινωνικό κράτος και θα χαθούν τα δικαιώματα τα οποία οι εργαζόμενοι στη χώρα μας κατέκτησαν μέσα από σκληρούς και μακροχρόνιους αγώνες. Αντίθετα τα προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας πρέπει να οδηγούν στη δημιουργία θέσεων σταθερής εργασίας, χωρίς αλλαγή στο υφιστάμενο εργασιακό καθεστώς, με σεβασμό στις συμβάσεις εργασίας (εθνική και κλαδικές), με πλήρη ασφαλιστική κάλυψη και όχι στη δημιουργία γρήγορα αναλώσιμων εργαζομένων που θα ικανοποιούν τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες των επιχειρήσεων χωρίς κανένα δικαίωμα και καμία εξασφάλιση.

Αγωνιζόμαστε μέσα κι έξω από το Περιφερειακό Συμβούλιο για να μπουν φραγμοί στις απολύσεις, να παρθούν ουσιαστικά μέτρα για την οικονομική και κοινωνική στήριξη των ανέργων, να αποδεσμευθεί η χώρα μας από το μνημόνιο και να χαράξει μια άλλη προοδευτική πορεία, με προτεραιότητες την πλήρη και σταθερή απασχόληση και τη ριζική αναδιανομή εισοδημάτων και δικαιωμάτων υπέρ του κόσμου της εργασίας

               Με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα, καταθέτουμε τα παρακάτω ερωτήματα:
·         δοθέντος ότι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των προγραμμάτων του Υπ. Εργασίας προβλέπει άμεση έναρξη των σχετικών διαδικασιών, θα δοθεί προηγουμένως χρόνος στις περιφερειακές παρατάξεις, τους φορείς και την τοπική κοινωνία να τοποθετηθούν πάνω στο συγκεκριμένο περιεχόμενο του Μνημονίου Συνεργασίας και των σχετικών προγραμμάτων;
·         Θα προχωρήσει άμεσα σε διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς για θέματα απασχόλησης ώστε να εξασφαλιστεί ο μακροπρόθεσμος περιφερειακός σχεδιασμός για την καταπολέμηση της ανεργίας, ανεξάρτητα από το συγκεκριμένο περιεχόμενο των δύο προγραμμάτων του Υπουργείου Εργασίας;
·         Θα δώσει στο Περιφερειακό Συμβούλιο και στη δημοσιότητα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία για την ανεργία στο Ν. Αιγαίο ούτως ώστε ο οποιοσδήποτε σχεδιασμός να είναι διαφανής, ουσιαστικός και αποτελεσματικός;

Σε ότι αφορά τις προτάσεις μας για ένα άμεσο πρόγραμμα αντιμετώπισης της ανεργίας, τόσο σε επίπεδο χώρας, αλλά και στο Ν. Αιγαίο, προτείνουμε:

  • Την υιοθέτηση ενός εκτεταμένου προγράμματος δημοσίων επενδύσεων για την κατασκευή κοινωνικών υποδομών το οποίο μπορεί να δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες επιπλέον θέσεις εργασίας.
  • Την καθιέρωση ρήτρας απασχόλησης για τα επιδοτούμενα από δημόσιους ή κοινοτικούς πόρους επενδυτικά σχέδια του ιδιωτικού τομέα, σύμφωνα με την οποία η ενίσχυσή τους αυτή θα πρέπει να συνοδεύεται από την υποχρέωση δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
  • Την υιοθέτηση ενός φιλόδοξου σχεδίου με στόχο τον οικολογικό μετασχηματισμό του συνόλου της οικονομίας. Αυτό θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας σε τομείς της λεγόμενης πράσινης οικονομίας. Η λήψη περαιτέρω μέτρων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής θα δημιουργήσει επενδύσεις στην καινοτομία, σε ενεργειακά αποδοτικά προϊόντα, στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων, στις ΑΠΕ, στην ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και αλλού, στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, τομείς που θα συμβάλλουν καθοριστικά στη δημιουργία πολλών πρόσθετων θέσεων εργασίας.
  • Την άμεση κάλυψη όλων των κενών στους τομείς της κοινωνικής πολιτικής και της πρόνοιας: νοσοκομεία, κέντρα υγείας, βρεφονηπιακοί σταθμοί, σχολεία, υπηρεσίες κοινωνικής υποστήριξης κλπ. που θα δημιουργήσουν, δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας σε επίπεδο χώρας αλλά και πάρα πολλές στο Ν. Αιγαίο που τις έχουμε απόλυτα ανάγκη.
  • Τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και οι οποίες αποδεδειγμένα δημιουργούν πρόσθετη απασχόληση.
  • Τη στήριξη της πρωτογενούς παραγωγής (γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία, μελισσοκομία), που αποτελεί τη βάση για βιώσιμη και ισόρροπη ανάπτυξη

                          Ειδικότερα Μέτρα – Προτάσεις σχετικά με τα συγκεκριμένα προγράμματα:
·         Να διασφαλιστεί η ουσιαστική κοινωνική εταιρικότητα με σαφείς ιεραρχήσεις και καθορισμένο χρονοδιάγραμμα
·         Να εξασφαλιστεί ότι η υλοποίηση των ΤΟΠΣΑ δεν θα γίνει με αποκλειστικό γνώμονα τις τρέχουσες ανάγκες και την εξασφάλιση της κερδοφορίας ορισμένων επιχειρήσεων, αλλά θα οδηγήσει σε συνολικότερη ανάπτυξη για την περιοχή και στην εξασφάλιση σταθερής εργασίας με πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα για όσους συμμετάσχουν στο πρόγραμμα
·         Να μην υπαχθεί ο αναπτυξιακός σχεδιασμός και η καταπολέμηση της ανεργίας στο Ν. Αιγαίο σε καθεστώς ΣΔΙΤ, αλλά να παραμείνει υπό τον πλήρη έλεγχο και την ευθύνη των δημοκρατικά εκλεγμένων οργάνων της περιφερειακής αυτοδιοίκησης, σε συνεργασία με τους αντίστοιχους δημόσιους φορείς (Υπ. Εργασίας, ΟΑΕΔ)
·         Να συγκροτηθεί διαπαραταξιακή επιτροπή του Περιφερειακού Συμβουλίου που – με την συνδρομή επιστημονικής επιτροπής, των τοπικών φορέων και  με τη συνδρομή της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής της Περιφέρειας (που από 1/7/2011 περιέρχεται στην εποπτεία του) –  θα παρακολουθεί την εφαρμογή του προγράμματος


Κλείνοντας, θέλουμε να επαναλάβουμε ότι, η κυβέρνηση με το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πρόγραμμα 2012-2015, όχι μόνο δεν βάζει τέλος στις καταστροφικές για την απασχόληση πολιτικές του μνημονίου, αλλά συνεχίζει και τις κάνει ακόμα σκληρότερες, οδηγώντας τους εργαζόμενους και τους νέους σε αιώνια λιτότητα, φτώχεια και ανεργία. Αντί να πάρει μέτρα οικονομικής και κοινωνικής στήριξης των ανέργων, έχει συμφωνήσει με την τρόικα να εξοικονομήσει από την χορήγηση των εξευτελιστικά χαμηλών επιδομάτων ανεργίας, 500 εκ. ευρώ το 2012. Αντί να βάλει φραγμό στις απολύσεις, τις έκανε πιο φθηνές και πιο εύκολες για τους εργοδότες (μείωσε το κόστος απόλυσης μέσω δραστικής μείωσης του χρόνου προειδοποίησης, αύξησε τα όρια για ομαδικές απολύσεις σε μεγάλες επιχειρήσεις, διατήρησε την ελευθερία ομαδικών απολύσεων στις μικρές επιχειρήσεις) και ουσιαστικά έχει μετατραπεί σε απλό τροχονόμο των αντεργατικών πρακτικών τους.
Η κυβέρνηση αυτή πρέπει να φύγει το γρηγορότερο δυνατό πριν φθάσει η χώρα να έχει περισσότερους ανέργους παρά εργαζόμενους
Μεθαύριο η εργατική τάξη και οι εργαζόμενοι της χώρας και όλου του κόσμου γιορτάζουν την Εργατική Πρωτομαγιά. Καλούμε όλες τις κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις της χώρας που διαφωνούν με το Μνημόνιο και την κυβερνητική πολιτική να συγκροτήσουν ένα πλατύ πολιτικό και κοινωνικό μέτωπο που να διεκδικήσει την αποδέσμευση της χώρας μας από το μνημόνιο, την επαναδιαπραγμάτευση του δημοσίου χρέους και την αναπτυξιακή παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας με ριζική αναδιανομή εισοδημάτων προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων και με πολιτικές στήριξης πλήρους και σταθερής εργασίας. Είναι σίγουρο ότι, όσο ισχύει το μνημόνιο τόσο θα αυξάνει και η ανεργία στη χώρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου