Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου 2011

Απάντηση σε ανακοίνωση του Περιφερειάρχη και στα «μαθήματα δημοκρατίας» - Συμπεράσματα από την 10η συνεδρίαση Περιφερειακού Συμβουλίου Ν Αιγαίου


 
Σχετικά με τα «μαθήματα δημοκρατίας»[1] που δίνει ο Περιφερειάρχης μέσω ανακοίνωσής του στα ΜΜΕ και την αναφορά στον ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΑΝΕΜΟ και τον επικεφαλής του Νίκο Χρυσόγελο, Περιφερειακό Σύμβουλο Ν Αιγαίου, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι για να δώσει κάποιος μαθήματα πρέπει να ξέρει καλά το θέμα ή αλλιώς «στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί»:

1.  Αναφέρει ο Περιφερειάρχης: «Εξελέγησαν σήμερα στο Περιφερειακό Συμβούλιο, με μυστική ψηφοφορία, οι τέσσερις εκπρόσωποι του οργάνου στη Γενική Συνέλευση της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ). Στη διαδικασία συμμετείχαν 44 περιφερειακοί σύμβουλοι (45 οι παρόντες, απείχε ο κ. Νίκος Χρυσόγελος). Από την παράταξη της πλειοψηφίας εξελέγησαν οι Γιώργος Πόκκιας (24 ψήφοι), Κώστας Σταυλάς (18) και Αντώνης Κοκιασμένος (15). Από την παράταξη της μείζονος μειοψηφίας εξελέγη ο κ. Χαράλαμπος Κόκκινος (10 ψήφοι)».


Απάντηση Ν. Χρυσόγελου: Η παραποίηση της πραγματικότητας και της αλήθειας δεν είναι, φαντάζομαι, μέρος του «μαθήματος δημοκρατίας». Αυτό που ΔΕΝ λέει ο Περιφερειάρχης είναι ότι  στο θέμα της εκλογής εκπροσώπων της Περιφέρειας και του Περιφερειακού Συμβουλίου Ν Αιγαίου για τη Γενική Συνέλευση της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝ.ΠΕ) συνέβησαν πράγματα που ισχύουν μόνο σε ολοκληρωτικά καθεστώτα. Η παράταξη του κ Μαχαιρίδη πήρε στις περιφερειακές εκλογές ποσοστό ελάχιστα μεγαλύτερο του 50%, ο εκλογικός νόμος της έδωσε το 61% των Περιφερειακών Συμβούλων αλλά στις εκλογές για τη  γενική συνέλευση της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας το σύστημα εκπροσώπησης που υιοθετήθηκε ((χωριστά ψηφοδέλτια, ενισχυμένο πλειοψηφικό), της έδωσε το 90% των εκπροσώπων (9 στους 10), αλλοιώνοντας προκλητικά την βούληση των εκλογέων. Για να μιλήσουμε με απλά μαθηματικά, με την ρύθμιση που επιλέχτηκε  διορίζονται ex officio στη Γενική Συνέλευση ο ίδιος ο Περιφερειάρχης και οι 5 αντιπεριφερειάρχες (6 δηλαδή στους 10) και επιπλέον με την «εκλογή» για τους υπόλοιπους 4 εκπροσώπους, η παράταξη του κ Μαχαιρίδη πήρε άλλους 3 από τους 4 εκπροσώπους (ο τέταρτος είναι ο κ Κόκκινος). Άρα η παράταξη του κ Μαχαιρίδη εκπροσωπείται στην Γεν Συνέλευση της Ένωσης Περιφερειών με 9 στους 10 εκπροσώπους. Αν αυτό δεν θυμίζει ολοκληρωτικά καθεστώτα, τότε τι είναι;

2. Αναφέρει ο Περιφερειάρχης: «Στις αιτιάσεις του κ. Ν Χρυσόγελου περί «αντιδημοκρατικής διαδικασίας»

Απάντηση Ν Χρυσόγελος: Το Προεδρικό Διάταγμα74/18.08.2011 «Ένωση Περιφερειών Ελλάδας» που μεθοδεύτηκε από την κυβέρνηση, σε αγαστή συνεργασία των δύο κομμάτων εξουσίας (ΝΔ και ΠΑΣΟΚ) και των 13 Περιφερειαρχών, με τον κ Μαχαιρίδη συμπεριλαμβανομένου, χωρίς κανένα διάλογο με τα Περιφερειακά Συμβούλια, είναι αντιδημοκρατικό και αλλοιώνει  προκλητικά την βούληση των εκλογέων. Αυτό που συνέβη στο ΠΣ Ν Αιγαίου είναι αποκαλυπτικό. Δεν ψήφισαν οι εκλογείς σε ποσοστό 90% την παράταξη του κ Μαχαιρίδη και δεν άφησαν εκτός Περιφερειακού Συμβουλίου τις άλλες παρατάξεις.
Αντί να δίνει μαθήματα δημοκρατίας, ας μάθει περισσότερα για αυτήν ο Περιφερειάρχης. Γιατί δεν ενημέρωσε ποτέ το Περιφερειακό Συμβούλιο για όσα σχεδίαζαν επί 8 μήνες οι 13 Περιφερειάρχες – παρά το ότι τόσο προφορικά όσο και γραπτά το είχα ζητήσει; Αγνόησε – όπως κάνει η κεντρική εξουσία – την άποψη του σώματος που θα έπρεπε να έχει τον κύριο λόγο σε αυτό το θέμα. Αν ο Περιφερειάρχης συμπεριφέρεται με αυτόν τον τρόπο, γιατί η κυβέρνηση να λαμβάνει υπόψη της το Περιφερειακό Συμβούλιο;

3.  Συνεχίζει  ο Περιφερειάρχης  αναφερόμενος σε μένα « με το σκεπτικό ότι οι δύο μεγάλες παρατάξεις θα εκπροσωπούνται σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, «την ώρα που έχουν χάσει τη λαϊκή πλειοψηφία, σύμφωνα με τα ευρήματα των δημοσκοπήσεων»,  

Απάντηση Ν. Χρυσόγελου: Δεν είπα ότι οι δυο μεγάλες (περιφερειακές) παρατάξεις θα εκπροσωπούνται σε ένα μεγάλο ποσοστό, αλλά ότι η παράταξη του κ. Μαχαιρίδη θα εκπροσωπείται με ποσοστό 90% και η παράταξη του κ. Κόκκινου με ποσοστό 10%, ενώ οι άλλες παρατάξεις αποκλείονται ΠΛΗΡΩΣ με τη μεθόδευση αυτή. Βέβαια, αντιστοίχως όπου την πλειοψηφία έχει περιφερειάρχης που εκλέχτηκε με την υποστήριξη της ΝΔ θα γίνει κάτι ανάλογο. Κατήγγειλα ότι «τα δυο κόμματα εξουσίας, που συγκεντρώνουν την οργή των πολιτών και δεν εκπροσωπούν πλέον αθροιστικά καν το 50% της κοινωνίας, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, δεν μπορούν να μεθοδεύουν τον αποκλεισμό των άλλων πολιτικών απόψεων με τρόπο μάλιστα που θυμίζει ολοκληρωτικά καθεστώτα».
Στην Γενική Συνέλευση της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας θα έπρεπε να εκπροσωπούνται όλες οι δυνάμεις αναλογικά με βάση τα ποσοστά τους στις εκλογές.
Το σκηνικό βέβαια έχει επαναληφθεί: η κυβέρνηση επέλεξε ΜΟΝΗ της τους 12 τακτικούς και 12 αναπληρωματικούς εκπροσώπους των ελληνικών Περιφερειών στην Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Περιφερειών, χωρίς να συζητηθεί το θέμα στα ίδια τα Περιφερειακά Συμβούλια. Επίσης, απέκλεισε, ακόμα κι από τα αναπληρωματικά μέλη, Περιφερειακούς  Συμβούλους εκλεγμένους με την υποστήριξη των ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ, αν και εκπροσωπούνται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και ο ευρωβουλευτής τους είναι β’ αντιπρόεδρος στην Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωκοινοβουλίου!

4.      Συνεχίζει η ανακοίνωση του Περιφερειάρχη,  αναφερόμενη σε μένα, «ο κ. Γιάννης Μαχαιρίδης κάλεσε τον επικεφαλής της παράταξης «Οικολογικός Άνεμος» να σέβεται τις διαδικασίες, τους νόμους, το Σύνταγμα και τη λαϊκή ετυμηγορία»

Απάντηση Ν Χρυσόγελου: Εδώ μάλλον τα πράγματα είναι σοβαρά. Είτε ο κ Περιφερειάρχης δεν ξέρει μαθηματικά (η λαϊκή ετυμηγορία δεν ήταν 90% για την παράταξή του) είτε δεν ξέρει τι σημαίνει δημοκρατία και δημοκρατική λειτουργία ή τι λέει το Σύνταγμα για το θέμα της ισοτιμίας των πολιτών. Εκτός αν υπονοεί ότι όσοι ψήφισαν τον ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΑΝΕΜΟ δεν έχουν τα ίδια δικαιώματα και η ψήφος τους δεν μετράει.
Σε σχέση με τον σεβασμό των διαδικασιών και των νόμων θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε:
- Επί 8 μήνες ο Περιφερειάρχης ΔΕΝ έχει απαντήσει έστω σε μία (1) από τις επερωτήσεις και ερωτήσεις που έχουμε καταθέσει για πολύ σοβαρά θέματα που απασχολούν είτε την περιφέρεια συνολικά ή επιμέρους νησιά, ενώ δεν έχει καταθέσει έγγραφα τα οποία έχουμε ζητήσει, καταπατώντας έτσι την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία και παραβιάζοντας όσα προέβλεπε ΚΑΙ το σχέδιο του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου (που ψηφίστηκε στις 30/8). Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες που προβλέπονται από τον νόμο και τον κανονισμό: μέσα σε 15 μέρες πρέπει να συζητιόνται και να απαντιόνται οι επερωτήσεις στο ΠΣ και μέσα σε ένα μήνα το αργότερο να δίνονται τα έγγραφα και να απαντιόνται οι ερωτήσεις.
- Με απόφαση της πλειοψηφίας στη συνεδρίαση του ΠΣ στις 1/8, μέσα σε μια εισήγηση που αφορούσε τον προϋπολογισμό, μεταφέρθηκαν αρμοδιότητες του Περιφερειακού Συμβουλίου στον …Περιφερειάρχη, μη σεβόμενος τους διακριτούς ρόλους των δυο οργάνων, παραβιάζοντας τη νομοθεσία και ρισκάροντας να υπάρξουν καθυστερήσεις και ανατροπές σε κρίσιμα θέματα, όπως αποφάσεις για εντάξεις έργων ή η διαχείριση πόρων για τα οποία απαιτείται απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου και όχι απόφαση Περιφερειάρχη!
- Ο πρόεδρος του ΠΣ τερματίζει κάθε φορά τη συνεδρίαση χωρίς να δώσει ποτέ μέχρι σήμερα τη δυνατότητα σε Περιφερειακούς Συμβούλους ή σε παρατάξεις να θέσουν προς συζήτηση θέματα τα οποία, όπως προβλέπει ο νόμος και ο κανονισμός, μπορεί να συζητιόνται είτε πριν είτε μετά το τέλος της συζήτησης των θεμάτων ημερήσιας διάταξης. Το επιχείρημα της Περιφερειακής αρχής είναι «δεν έχουμε χρόνο», «δεν μπορούμε να ασχολούμαστε τώρα με αυτά τα θέματα», «δεν είμαστε κοινοβούλιο», «όλα αυτά τα κάνεις για προβολή»!!!. Είναι σαν να πει ο πρόεδρος της Βουλής ότι καταργείται ο κοινοβουλευτικός έλεγχος γιατί ο πρωθυπουργός είναι πολύ απασχολημένος….  

5.        Αναφέρει ο Περιφερειάρχης:  «το κορυφαίο πολιτικό όργανο της Περιφέρειας έχει να ασχοληθεί με σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τον τόπο. Ζητήματα που, βεβαίως, έχουν και πολιτική διάσταση. Οι επικεφαλής των παρατάξεων είναι πολιτικά στελέχη κομμάτων, τα οποία έχουν θέσεις για τα θέματα αυτά, που συζητούνται και στη Βουλή. Στο Περιφερειακό Συμβούλιο έχουμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε το σύνολο των θεμάτων και, βεβαίως, με διάλογο να συνθέσουμε τις διάφορες απόψεις, καταλήγοντας από κοινού σε συγκεκριμένες αποφάσεις.  Θα μπορούσαμε να συζητήσουμε την εξέλιξη του ΕΣΠΑ, που η Περιφέρειά μας είναι πρώτη σε νομικές δεσμεύσεις σε επίπεδο χώρας. Θα μπορούσαμε να συζητήσουμε πώς θα εξελιχθεί το Ειδικό Πρόγραμμα για το Νότιο Αιγαίο, εν όψει της συνάντησης που θα έχω με τον Επίτροπο της Κομισιόν, αρμόδιο για την Περιφερειακή Ανάπτυξη, Γιοχάνες Χαν»
 
Απάντηση Ν Χρυσόγελου: Τι εμπόδισε, άραγε, τον Περιφερειάρχη να το κάνει και να φέρει αυτά τα θέματα προς συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο; Ούτε καν είχε ενημερώσει το ΠΣ για το ραντεβού με τον ευρωπαίο Επίτροπο, εμείς ενημερώσαμε με επιστολή μας τους Περιφερειακούς Συμβούλους και ζητήσαμε ως ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΣ ΑΝΕΜΟΣ, να συζητηθούν μια σειρά σοβαρά θέματα, όταν είδαμε ότι δεν είχαν μπει στην ημερήσια διάταξη, προτείνοντας μάλιστα και διήμερη συνεδρίαση, αν δεν επαρκούσε ο χρόνος. Μάλιστα το πρωί, πριν τη συνεδρίαση του ΠΣ, ζήτησα από τον Περιφερειάρχη, με ευγενικό και φιλικό τρόπο, να μπουν τα θέματα αυτά στην ημερήσια διάταξη. Άρχισε τότε να φωνάζει (με παρόντες δημοσιογράφους, Περιφερειακούς Συμβούλους και υπαλλήλους) και να μου επιτίθεται λεκτικά  ότι το «κάνω για προβολή» και θα μου απαντά μέσω διαδικτύου «γιατί είμαστε μειοψηφία και θέλουμε να επιβάλουμε τις απόψεις μας»!!!!.
Εφόσον ο Περιφερειάρχης δεν το έκανε, ζήτησα από τον πρόεδρο του ΠΣ, ως όφειλε, να τα βάλει εκτός ημερήσιας διάταξης, είτε στην αρχή είτε στο τέλος της συνεδρίασης. Για άλλη μια φορά ο πρόεδρος έκλεισε τη συνεδρίαση, χωρίς να εφαρμόσει τον ψηφισμένο πλέον κανονισμό, παρά τις διαμαρτυρίες μου.
 
6.        Αναφέρει ο Περιφερειάρχης:  «Απευθύνω έκκληση στους Περιφερειακούς Συμβούλους να συμβάλλουν όλοι στην προσπάθεια να μην απαξιώνεται το κορυφαίο πολιτικό όργανο της Περιφέρειάς μας»

Απάντηση Ν Χρυσόγελου: Τόσο η Περιφέρεια όσο και το Περιφερειακό Συμβούλιο χαρακτηρίζονται από κρίση ταυτότητας, κάτι που όμως σε μια εποχή κρίσης και καταιγιστικών εξελίξεων εξαιτίας των κοινωνικά άδικων και αναποτελεσματικών πολιτικών που προωθούνται  έχει σημαντικές επιπτώσεις στις νησιωτικές κοινωνίες.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο θα πρέπει να συζητάει, τοποθετείται και παρεμβαίνει σε ΚΑΘΕ νομοσχέδιο και πολιτική που επηρεάζει την περιφέρεια Ν Αιγαίου, ιδιαίτερα σε θέματα οικονομίας, περιφερειακής ανάπτυξης, κοινωνικών υποδομών, περιβάλλοντος. Αν η Περιφερειακή αρχή σιωπά και το Περιφερειακό Συμβούλιο εμποδίζεται να συζητήσει τα θέματα, η περιφέρεια  θα περιορίζεται  στα ψίχουλα πολιτικής που θα της πετάει η κεντρική εξουσία. Η πολιτική αναποτελεσματικότητα έχει συνέπειες, το διαπιστώνουμε.   
Μας ανησυχεί, όμως, και η παρατεινόμενη δυσλειτουργία που παρατηρείται στο Περιφερειακό Συμβούλιο και η απουσία της Περιφέρειας από τις εξελίξεις, η έλλειψη  συγκροτημένης διαδικασίας που θα οδηγήσει στην χάραξη και υλοποίηση περιφερειακών πολιτικών. Η Περιφερειακή αρχή έχει πολιτικές ευθύνες για την κατάσταση αυτή. Το Περιφερειακό Συμβούλιο δεν είναι χώρος απλώς για να κάνει  ανακοινώσεις ο Περιφερειάρχης ή χώρος όπου επικυρώνονται ειλημμένες αποφάσεις. Θα έπρεπε να είναι ένας χώρος πολιτικού διαλόγου, χάραξης πολιτικών μέσα από την αντιπαράθεση αλλά και τη σύνθεση αλλά και άσκησης κριτικής για ενέργειες ή παραλήψεις της περιφερειακής αρχής γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να βελτιώνει τη λειτουργία του θεσμού.
Αντί για εμβάθυνση της δημοκρατίας, όπως απαιτεί η κοινωνία, και διάθεση για πολιτικό διάλογο, βλέπουμε τον Περιφερειάρχη αλλά και τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου να υιοθετούν στο όνομα “της αποτελεσματικότητας” απόψεις και πρακτικές που συνεπάγονται, αν μονιμοποιηθούν, αφαίρεση βασικών δημοκρατικών λειτουργιών του Περιφερειακού Συμβουλίου. Επίσης, ο Περιφερειάρχης έχει επιλέξει – κακώς – να μην θέτει σοβαρά πολιτικά ζητήματα προς συζήτηση (εκτός και αν παρελαύνουν υπουργοί και βουλευτές μιλώντας επί ώρες) και έτσι η Περιφέρεια και το Περιφερειακό Συμβούλιο είναι σαν να μην υπάρχουν σε πολλά κρίσιμα θέματα.  
Ως παράταξη ούτε θεατρινισμούς κάνουμε ούτε πετάμε κορώνες. Έχουμε επιλέξει να ασκούμε τεκμηριωμένη κριτική αλλά και να καταθέτουμε προτάσεις και να αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες τόσο μέσα στο Περιφερειακό Συμβούλιο όσο και στην κοινωνία, αγωνιζόμενοι προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος. Είμαστε σταθεροί στις πολιτικές αρχές μας αλλά έχουμε δηλώσει ότι είμαστε ανοικτοί στη σύνθεση μέσα από τον πολιτικό διάλογο και την αντιπαράθεση επιχειρημάτων. Ζητάμε επίμονα να συζητούνται σοβαρά θέματα που απασχολούν τους πολίτες, θέματα που θα έπρεπε να μπαίνουν στην ημερήσια διάταξη με πρωτοβουλία της Περιφερειακής αρχής (με προσδιορισμένο χρόνο συζήτησης για καθένα) ακριβώς για να ανέβει το κύρος του θεσμού μεταξύ των πολιτών αλλά και για να ανταποκριθεί το ΠΣ στο ρόλο του. Καταθέσαμε αναλυτικές προτάσεις για δημοκρατική, πολιτική και ταυτοχρόνως αποτελεσματική λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου και της Περιφέρειας. Προτείναμε να δημιουργηθούν 3 επιτροπές του Περιφερειακού Συμβουλίου ( οικονομία, περιβάλλον, κοινωνική συνοχή), με βάση τις προβλέψεις του νόμου καθώς και άτυπες επιτροπές, με συμμετοχή Περιφερειακών Συμβούλων από όλες τις παρατάξεις, που θα δουλεύουν σημαντικά θέματα, θα οργανώνουν τον πολιτικό διάλογο, θα βάζουν τις βάσεις για καλά προετοιμασμένες εισηγήσεις και εκθέσεις, θα καταγράφουν τις συμφωνίες και τις διαφωνίες επί του θέματος και έτσι, όταν θα έρχεται αυτό στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου θα είναι καλά δουλεμένο και θα γίνονται κατανοητές οι συμφωνίες και διαφωνίες για να μην σπαταλιέται χρόνος σε δευτερεύοντα θέματα. Για παράδειγμα, εκλέχτηκε μια επιτροπή Περιφερειακών Συμβούλων που θα συγκέντρωνε τις προτάσεις επί του Σχεδίου Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΠΣ. Αυτή η επιτροπή, όμως, δεν συνεδρίασε ποτέ κι απλώς ήρθαν στο ΠΣ, σε πίνακα, οι προτάσεις τροποποίησης που είχαν καταθέσει οι παρατάξεις. Δεν έγινε δηλαδή προσπάθεια σύνθεσης και έτσι σπαταλήθηκε χρόνος για τοποθετήσεις σε ένα θέμα που θα μπορούσε, αν είχε γίνει η σχετική προεργασία, να απασχολήσει το σώμα για μισή ώρα. Στο τέλος, ακολουθώντας μια πρωτοφανή διαδικασία, ο πρόεδρος δεν έθεσε προς ψηφοφορία τα σημεία όπου τυχόν υπήρχαν διαφωνίες αλλά συνολικά την πρόταση που είχε διαμορφώσει ο αντιπεριφερειάρχης (και γι αυτό ψήφισα λευκό στην ψηφοφορία).
Ο ρόλος του Περιφερειακού Συμβούλου είναι απαιτητικός, ιδιαίτερα  στο Ν Αιγαίο, κι απαιτεί κατάθεση χρόνου, ιδεών, χρημάτων (δεν είναι αμειβόμενη θέση ευθύνης για τους περισσότερους). Προσωπικά, εργάζομαι για να ζήσω, δεν έχω εισοδήματα ούτε είμαι δημόσιος υπάλληλος σε απόσπαση για να έχω «άπειρο» χρόνο, αλλά θεωρώ ότι αφού ζητήσαμε από τους πολίτες την ψήφο τους, πρέπει να αναλαμβάνουμε όλοι/όλες τις ευθύνες μας ώστε  να μπορέσουμε να προσφέρουμε στις νησιωτικές κοινωνίες ότι μας αντιστοιχεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου